11. heinäkuuta 2020

Rv 28+3: Kolmas kolmannes alussa

Kauhean äkkiä menee tämä raskausaika. Tässä kohtaa tuntuu siltä, että viikkoja tulee lisää ihan hujauksessa eikä oikein meinaa pysyä edes laskuissa perässä. Hurjaa, että vauvan todennäköisyys selvitä syntyessään näillä viikoilla on jo melkein 100 %! Toivottavasti bebe kuitenkin viihtyy pikkuyksiössään vielä reilut pari kuukautta. Supistuksia ei ole vielä ollut, ei edes harjoitus-sellaisia. Tai en ainakaan ole niitä huomannut. Vauva on sen sijaan alkanut liikkua kovinkin aktiivisesti tämän viikon aikana.

Kävimme ultrassa omalla klinikallamme alkuviikosta, ja kaikki oli mainiosti. Painoarvio ja mitat oli edelleen vajaan viikon edellä, mutta symmetrisiä, joten nekin oli ok. Kasvoja emme tällä kertaa nähneet.

Vaunutkin tuli viimein tilattua, ja mieli muuttuikin aivan viime hetkellä, kun kävimme vertaamassa kolmea suosikkimalliamme vierekkäin. Hankintaan pääsi lopulta Emmaljunga Nxt90 korkean vaunukopan, aisan pituus- ja korkeussäädön, rungon pienen kasauskoon ja kapean mallinsa ansiosta. Stokke Trailz putosi viime hetkellä laskuista pois suurten mittojensa takia. Emmaljungan tehdas on loppukesästä kiinni kuukauden ajan, ja saimme tällä viikolla tehdylle tilaukselle toimitusajan elokuun puoliväliin, joten ihan hyvä, että tilaus tuli jo tehtyä, vaikka ensin tuntuikin, että olemme aivan liian aikaisin liikkeellä. Vinkkinä siis niille, jotka ovat ajatelleet Emmaljungan mallia loppuvuodesta syntyvälle, että kannattaa olla ajoissa liikkeellä! Tilauksia tulee kuulemma tasaisesti ja kuukausikiintiöt täyttyy nopeasti. Kohta myydään syyskuuta, ja koronakin voi uusiutuessaan häiritä toimituksia. Turvakaukaloa mietimme vielä, mutta Cybexin kääntyvä kaukalo houkuttelee. Samaan telakkaan saisi myöhemmin myös turvaistuimen. Mielelläni ottaisin kommenteissa vastaan kokemuksia turvakaukaloista, ja etenkin siitä, onko kääntymisominaisuus ollut käytännössä tarpeellinen jo turvakaukalomallissa.


2 kommenttia:

  1. Hei!
    Ei olisi tullut mieleenkään kaivata turvakaukaloa kääntymisominaisuudella. :) Taitaa tuo uutuus olla ainoa laatuaan.
    Facebookin turvaistuinryhmästä saa runsaasti tietoa näihin liittyen, olen tyytyväinen että sellainen oli juuri perustettu kun nämä tulivat ajankohtaisiksi. Ryhmän ylläpitäjä pitää turvaistuinblogia, jossa on selkeästi esitetty tärkeimmät asiat. Fb-ryhmästä voi hakea vaikka autonne mallilla, niin voi selvitä mitkä istuimet sopivat millekin paikalle jne, voi kysellä, laittaa kuvia ja varmistua asennuksen ja vöihin kiinnittämisen oikeellisuudesta. Siellä on listattu suositeltavat istuimet. Varsinkin jos autossa on yhtään erikoisemmat penkit (kaltevat sporttipenkit), kannattaa sopivat istuimet selvittää ja sovittaa vielä liikkeessä.
    Itse kysymykseen suositeltavista kaukaloista pätee sama kuin istuimiinkin: paras on autoon sopiva ja oikein asennettu ja valmistajan tulisi olla tunnettu (ei siis ns. markettikamaa). Jotkut voi jäädä liian pystyyn autosta riippuen. Useimmat telakat ovat isofix-kiinnitteisiä, mutta jos teidän autossa niitä ei ole niin se rajaa aika paljon vaihtoehtoja. Tuolta ryhmästä löytyy tietenkin myös näistä kokemuksia ja siellä on listaus kaukaloista ominaisuuksineen, harmi kun tähän ei pysty liittämään tiedostoa. Mm. kolme- vai viisipistevyöt on makuasioita, molempien sanotaan olevan yhtä turvallisia. Meillä oli Maxicosi Cabriofix, eikä ole huonoa sanottavaa, mutta en myöskään tiedä mahdollisesta paremmasta. Varmasti tuo katsomasi on oikein hyvä ja nykyaikainen vaihtoehto, kallis kylläkin kun ottaa huomioon sen lyhyen käyttöiän. Monet arvostaa että kaukalon saa kiinni rattaiden runkoon, joten tarvittaessa kannattaa varmistaa, että siihen on saatavilla adapterit. Äkkiä vilkaisin niin saattaa olla että ei löydy Cybexille tuohon malliin. Toisaalta kaikkia kaukaloita ei ole aina listauksessa mukana, kun niitä on niin paljon. Muutamia malleja pystyy kallistaa auton ulkopuolella, en tiedä kuinka pidetty ominaisuus se sitten on.
    Itse olen sitä mieltä, että telakka ja kaukalo ovat pari. Jos on kaksi autoa käytössä, niin voi olla kaksi telakkaa. En näe mitään lisäarvoa sillä, että turvaistuin kiinnitetään telakkaan. Tai no, helppo irroittaa putsattavaksi. Kaukalo+telakka on helpompi myydä sitten eteenpäin 6kk-12kk käytön jälkeen parina, minkä jälkeen on turvaistuimen vuoro. Isofix-kiinnitteiset istuimet menevät 18 kg asti ja turvavyökiinnitteiset 25 kg asti. Ovelle kääntyvät ja kallistettavat mallit ovat (1 poikkeus) kaikki noita isofix-kiinnitteisiä, ja ne ovat yleensä kalliimpia. Sanotaan, että isofix-kiinnitteiset voivat olla helpompia asentaa, mutta ei turvavyökiinnitteisetkään mitenkään vaikeita ole, kun sen opettelee. Niissä voi säätää jalkatilaa helposti lapsen kasvaessa, toisin kuin isofix-istuimissa se on yleensä rajallisempaa/mahdotonta istuimesta riippuen. Kaukaloiän aikana näkee, miten lapsi lähtee kasvamaan ja voi sitten miettiä seuraavaa istuinta. 18 kg voi tulla nopeasti kasvavalla lapsella vastaan jo parissa vuodessa, jolloin kallis isofix-istuin jää pieneksi. Jos kasvu on hitaampaa, lapsi voi saavuttaa tuon painon vasta esim. 4-5-vuotiaana. Senkin jälkeen voi siirtyä tuohon 25 kg asti menevään turvavyökiinnitteiseen, jos haluaa pitää vielä selkämenosuuntaan mahdollisimman pitkään, kuten suositus on. Monet turvavyökiinnitteisitä istuimista sopivat n. 70 cm alkaen ja vaikuttaa että useimmat siirtyvät suoraan kaukalosta tähän. Toivottavasti löydät teille sopivan yhdistelmän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kattavasta kommentista! Meille pitkinä vanhempina olisi tuo kääntymistoiminto ihan hyödyllinen siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyy turvaistuimeen. Ei tarvitsisi niin paljon kumarrella istuimelle vöitä kiinnittäessä. Cybexillähän on samaa sarjaa olevat turvaistuimet, jotka sopivat samaan telakkaan kuin turvakaukalo, joten uusiksi menee istuimeen siirryttäessä vain istuin. Cybexin saa onneksi Emmaljungaan kiinni adaptereilla, selvittelin tätä asiaa viime viikolla. Vaunukaupoilla ollessamme puhuimme myyjän kanssa isofix- ja turvavyökiinnityksen erosta ja myyjän mukaan suurin ero on siinä, että turvavyökiinnitteinen on helpompi asentaa väärin, jolloin turvallisuuskin kärsii. Oikein asennettuna kumpikin tapa on turvallinen. Meillä ei auton koon puolesta tule ongelmia telakan mahtumisen kanssa. Cybexissä kyytiläisen maksimipituus on 87 cm, mikä on hieman enemmän kuin muutamassa muussa katsomassani turvakaukalossa, ja jos lapsi tulee vanhempiinsa pituuskasvun suhteen, voi nuo pari ylimääräistä senttiä olla hyvinkin tarpeen :) Meille on tärkeää myös se, että istuimessa on pitkä kuomu, jossa on tukeva sirpalesuoja, mitä ei läheskään kaikissa kaukaloissa ole. Eli meidän valinta taitaa olla näiden tekijöiden perusteella tuo Cybex Cloud Z i-size (ja mies halunnee siihen lisävarusteeksi myös sensor-safen).

      Poista